VR-behandling lar deg møte utfordrende situasjoner i en virtuell verden. Med VR-teknologi og støtte fra våre erfarne psykologer kan du trygt og gradvis eksponere deg i ditt tempo.
VR kan passe som et ledd i behandling ved både spesifikke fobier, sosial angst, prestasjonsangst eller OCD.
– Edderkopper (Edderkoppfobi)
– Tale og sceneskrekk (prestasjonsangst)
– Sprøyte og blodskrekk
– Supermarkeder (Agorafobi)
– Bakterier (Mysofobi, OCD, frykt for smitte)
– Tannlege
– Trange rom som f.eks. heis og gruvemine (Klaustrofobi)
– Vepser (Spheksofobi)
– Hunder (Hundeskrekk eller cynofobi)
– Høyder (Akrofobi eller høydeskrekk)
– Kollektivtransport (Agorafobi, sosial angst)
– Presentasjoner (Prestasjonsangst, sosial angst)
– Flyplasser og fly (Aerofobi eller flyskrekk)
– Bilkjøring (Amaxofobi eller frykt for bilkjøring)
– Jobbintervju (Sosial angst, vegring for arbeidssituasjoner)
– Skolesituasjoner (Skolevegring, sosial angst)
Ved behandling av angstlidelser er en del av prosessen å bli kjent med hvordan angstresponsen kjennes ut og hva man gjør for å kontrollere, kjempe mot eller unngå den, fremfor å akseptere den. Vi bryter ut av gamle mønstre når vi etter hvert eksponerer oss og hjernen lærer at den ikke trenger å skru på full alarm hver gang man trigges. Det kan være mange grunner til at det ikke er lett å få gjennomført eksponering som planlagt – noen situasjoner er for eksempel ikke så lett tilgjengelige, eller for eksempel utelukkende tilgjengelige i spesifikke årstider. Når en situasjon av en eller annen grunn er utilgjengelig eller terskel kjennes for høy kan VR være et godt sted å begynne. Forskning så langt tyder på at eksponering i VR kan gi tilsvarende effekt for behandling som eksponering i det virkelige liv (Bouchard et al., 2017).
Hvis du opplever nytte av sesjonene med VR i time har vi også en løpende pilot for utleie av VR-briller slik at man kan få eksponert seg hjemme i en tidlig fase av behandling.
VR, Virtual Reality eller virtuell virkelighet, har som mål å gjenskape virkeligheten på en måte som engasjerer nervesystemet for den aktuelle situasjonen. Med VR-briller på, vil brukeren se en kunstig verden, som fremstår som virkelighetsnær. Hvis det er snakk om interaktive situasjoner, som for eksempel jobbintervjuet, vil avatarene kunne svare i samtid som ved en virkelig samtale.
«Det var nyttig å ha god tid til å teste ut de ulike situasjonene for å bli bedre kjent med akkurat hva som var min angst. Det var litt som en startgrop.»
– Monica (32 år)
– VR-tillegg til timespris hos behandler: 290 kr
– Enkelttime: 60 minutter + VR: 2180 kr
For å finne ut hvilke psykologer som har VR-kompetanse, se oversikten her: https://www.angstklinikken.no/vare-psykologer/
Ta kontakt på post@angstklinikken.no hvis du har noen spørsmål om VR.