Angstanfall: Symptomer

fryktsymptomer

Å oppleve et angstanfall er som å bli kastet inn i et plutselig indre uvær. Fysiske symptomer som rask pust og hjertebank ledsages av intens frykt og panikk. Tankene blir uklare, virkeligheten forvrenges, og selv enkle handlinger føles umulige. Etterpå kan det føles som å ha gjennomgått en uventet kamp mot ens egne mentale demoner, etterlatt i en tilstand av utmattelse og sårbarhet.

Hva er et angstanfall?

Et angstanfall er en intens følelse av frykt eller uro som plutselig oppstår. Angstanfall er ofte ledsaget med fysiske symptomer som hjertebank, pustevansker, skjelvinger og svette. Et angstanfall varer vanligvis kort tid, oftest noen minutter.

Angst er en del av kroppens naturlige respons på fare, kjent som kamp- eller fluktresponsen (fight-or-flight). Dette er egentlig en adaptiv reaksjon som er utviklet for å hjelpe mennesket med å håndtere potensielle trusler i miljøet. Det er nyttig i situasjoner der det er nødvendig å reagere raskt på fare.

Problemet oppstår når denne angstresponsen aktiveres på feil tidspunkt eller i situasjoner der det egentlig ikke foreligger noen umiddelbar fare.

Typiske symptomer på angstanfall

Dette er hva som skjer under et angstanfall. Angstanfall kan variere i intensitet og vare fra noen få minutter til lengre perioder. Symptomer kan inkludere:

Fysisk ubehag: Hjertebank, rask pust, skjelvinger eller risting, svimmelhet eller følelse av å være ustø, pustevansker (kortpustethet eller kvelningsfornemmelse), brystsmerter/trykk i brystet.

Mentale symptomer: Uvirkelighetsfølelse, frykt for å miste kontrollen, forstanden eller bli gal, depersonalisering

Emosjonelle symptomer: Intens angst eller panikk, følelse av håpløshet eller fortvilelse, irritasjon og sinne

Andre symptomerSvettetokter eller kulderystelser, kvalme eller ubehag i magen, nummenhet eller prikking

Når blir anfall til lidelse?

Gjentatte eller alvorlige angstanfall kan indikere en underliggende angstlidelse som generalisert angstlidelse, panikklidelse eller sosial angst.

Hvis gjentatte angstanfall eller angsten forstyrrer dagliglivet, anbefales hjelp fra psykolog. Kriteriene for angstlidelser, som definert i diagnostiske manualer inkluderer vanligvis en vedvarende og overdreven angstrespons knyttet til spesifikke situasjoner eller objekter.

Dersom angstanfallene begrenser dagliglivets funksjon eller forårsaker vedvarende psykologisk belastning over tid, kan de kvalifisere som en angstlidelse. En grundig vurdering av varighet, intensitet og funksjonsnivå er nødvendig for å skille mellom enkeltstående angstanfall og utviklingen av en angstlidelse.

Les mer om angst og behandling av angstlidelser her.

Psykolog behandling angst

Alle psykologene ved Angstklinikken er ekseperter på behandling av angstlidelser. Alle psykologene har spesialkompetanse på angstbehandling.

Hos Angstklinikken er vi opptatt av å møte klientene med åpenhet, varme og profesjonalitet. Vi skreddersyr behandlingen etter den enkeltes behov og er opptatt av å møte klienten der hun eller han er i sin prosess.

Ta gjerne kontakt med oss på post@angstklinikken.no eller bestill en time her.