Hvordan holde ut på hjemmekontor?

Er du lei, synes dagene går i ett og føler du mangler gnisten på jobb? Livet på hjemmekontor kan bli monotont og til tider ensomt. Her er 5 gode råd til deg som kan gjøre at du ikke blir motløs, men holder ut og finner ny giv.

Endelig har vi fått dreisen på videoplattformene, og møtene på Teams er mer effektive enn før. Allikevel savner mange av oss samholdet og tilhørigheten på jobb. Da vi møttes fysisk var det også lettere å drøfte småting med kolleger i løpet av en dag. Terskelen oppleves mye høyere for å forstyrre noen når vi ikke kan se dem. Bare tenk på hvordan det var før; da du bare kunne stikke hodet bort til kollegaen, eller snakkes på vei ut av et møte. Hvor ofte kom du ikke med spørsmålet: «Hei, du! Har du ett minutt?»

Med hjemmekontor har vi færre uformelle kommunikasjonsarenaer, vi får færre bekreftelser på det vi gjør, og vi sitter mer alene med tankene våre. Det gjør at det er lurt å tenke over hvilke strategier vi bruker for å holde motivasjonen oppe, og hvordan vi best kan strukturere oss selv:

1) Hjelp hjernen med å komme i «jobbemodus». Sammenblandingen mellom hjemme og jobb er ikke nødvendigvis så gunstig. Hjemmet vårt skal gjerne representere kos, ro, hygge og atspredelse. Jobb handler ofte om å fokusere, levere, konsentrere seg og problemløse. Lag en tydelig overgang inn i -og ut av- jobbhverdagen. Gode overgangsritualer kan være en fast første kaffekopp, sett deg i den jobbdedikerte stolen, ta på deg jobbklær. Noen har også god erfaring med starte dagen med en tur, slik at du “går til jobb”.

 

2) Lag en konkret og overkommelig plan. Ikke alle har et godt forhold til «to do-lister», men de fleste av oss blir motivert av å se hva vi har fått til. På hjemmekontor er det for mange lett å bli avsporet og utsette oppgaver. Men vi blir ofte i dårlig humør når vi føler at vi ikke får gjort noe. Nettopp derfor er prokrastinering – utsettelse av oppgaver, så frustrerende for oss. Det vi vil utsette, er ofte oppgaver som er vanskelige, ubehagelige eller kjedelige. Lag en plan og gjør det «verste» først (så lenge det ikke er noe som haster mer) – det gir deg mestringsfølelse og en boost når det er gjort!

 

3) Sørg for å ikke bli sittende alene om avgjørelser hvis du lurer på noe. Spør heller en gang for mye enn en gang for lite- men ta hensyn til andres tid. Når du kontakter en kollega: tydeliggjør om du trenger raskt svar eller om de kan svare når det passer han/henne. Vær tydelig og konkret når du tar kontakt: hva lurer du på? Trenger du forslag til løsning, eller trenger du bare å ventilere? Eller vil du kanskje bare prate? Det er også en ærlig sak, vi mennesker har behov for kontakt med andre bare for kontaktens skyld. Uansett: vær ærlig på hva du ønsker ut av praten!

 

4) Ikke fortvil om du har en «dårlig» dag. Konsentrasjon, motivasjon og tiltakslyst kommer i bølger. En typisk tankefelle for oss mennesker er generalisering. Et typisk eksempel er at du når du er i dårlig humør eller strever med en oppgave, tenker «alt er håpløst, jeg får ingenting til. Dagen er ødelagt». Dette er ikke nødvendigvis sant. Forsøk å hjelpe deg selv til å komme videre med å ta tak i en oppgave du mestrer, eller jobb for å løsrive deg fra fastlåste tankemønstre som drar deg enda lengre ned.

 

5) Legg inn gode pauser. Planlegg når du skal spise lunsj, gå en tur, henge opp klesvasken eller scrolle på telefonen. Hyggelige pauser kan også fungere som en belønning for deg selv, eller noe å se frem til. Planlegg en lunsjdate med partneren, en walk-and-talk med en venn eller kollega, eller kjøp en ekstra god kaffe. Legg merke til hva det er som gjør at nettopp du lader dine batterier på en god måte.

Ida Holo

Ida Holo

Psykologspesialist - Angstklinikken